27. 9. 2012

Skořicoví šneci a podzim


     Přichází podzim....a to nejsou jen chladná rána a tma za okny, když vstávám. Ale zatím i pocit zimy a neútulnosti doma, protože přeci nikdo nebude topit v září! (Se šetří, ne!) Sice se tento přístup opakuje pravidelně celou zimu i jaro, coby každodenní boj, takže jakékoliv vítězství je vždy krátkodobé.

Chystám se, až se začne (jestli se začne) topit, znovu pokusit o domácí jogurt. Mé předchozí tři pokusy se nikdy nevyvedly. A to jsem zkoušela několik možných variant, jak přeměnit mléko v domácí jogurt. Ale nevzdávám to.....

Ale zpět k tématu.... doma je zima, vlhko, nevlídno.... po dni stráveném (a promrhaném) v práci, mám chuť vytvořit něco hmatatelného (a chutného) a zatopit si v pidi kuchyňce troubou. Což je doslovný, protože náš stařičký sporák (ke kterému jsem přišla jak slepá k houslím a který hodlám vyměnit, hned jak peněženka dovolí) nikde netěsní a tak si tepelnou lázeň užívá nejen dobrůtka uvnitř, ale i já.

Včera jsem tak brouzdala po internetu a pročítala sledované blogy. Až jsem se proklikala k Meg a narazila na Skořicové šneky podle Dity P., z její (Ditiny) nové kuchařky, která nedávno vyšla. V knihkupectví jsem jí prolistovala a zařadila na můj seznam Co bys chtěla k .... (svátku, narozeninám, vánocům)? Překvapivé je, že mě tento recept vůbec zaujal. Není to zrovna tip "zákusku" který bych upřednostňovala. Ale zaujal, takže jsem cestou domu zaskočila koupit vajíčka (kterých ale v tomto receptu není vůbec potřeba) od šťastných slovenských slepiček (české a ještě lépe severočeské by byly fakt lepší) co prodávají v Lidlu. A pro skořici, máslo, mouku (poslední dobou mám neuvěřitelnou spotřebu) a honem domu a zadělat na šneky.

Skořicoví šneci podle Dity P.

475 ml mléka
500 + 100 g hladké mouky
110 ml rostlinného oleje (dala jsem máslo, olej došel a s olivovým by to asi nebylo ono)
55 g cukru
1 sušené droždí
1/2 prášku do pečiva
2 lžičky jedlé sody
2 lžičky soli
200 g rozpuštěného másla
30 g skořice (1 balíček)
110 g cukru

Ohřejeme mléko, přilejeme olej (máslo), zasypeme droždím, cukrem a promícháme s 1/2 kg mouky. Vznikne tekutější těsto, které necháme na teplém místě vykynout asi hodinu. (Dávám kynout do mikrovlnky, která je ještě zahřátá od ohřevu mléka. Když jsem vařila, postavím nad vypnutou plotýnku mřížku a na tu položím mísu přikrytou utěrkou)

Po prvním vykynutí přisypeme zbytek mouky, sůl, sodu a kypřící prášek, vyklopíme z mísy a rychle prohněteme. Vyválíme na tenký plát (potřeba vydatně podsypávat moukou), mně se pomalu ani nevešel na pracovní plochu (jsem říkala, že máme pidi kuchyňku). Těsto potřeme rozpuštěným máslem, posypeme skořicí a cukrem. Zarolujeme, krájíme cca 3 cm špalíčky, které vyskládáme do vymazaného pekáčku. Mně to vyšlo na dvě velké zapékací mísy. Pečeme při 190°C asi 15-18 minut.
Ještě horké pomažeme/polejeme polevou. A rovnou servírujte. Sama jsem jich stihla sníst asi pět, jak byly vynikající (nehledě na pozdní noční hodinu). Ale stejně dobře chutnali i dnes ráno ke snídani. Celá rodina byla opravdu nadšená..... velké MŇAM!

Poleva:
50 ml mléka
50 ml javorového sirupu
3 lžíce rozpuštěného másla
450 g moučkového cukru

Rovnou přiznávám, že poměr surovin jsem nedodržela. Tolik cukru mi přišlo zbytečné (a ani jsem doma neměla). Takže moje poleva byla následující: 100 ml smetany na šlehání (protože byla otevřená v lednici a když už to má být hříšně kalorické, tak ať), máslo co zbylo z potírání (asi 40-50 ml) pár kapek na dně sklenice s javorovým sirupem (ne víc než 20 ml) a asi 250 g cukru. Vše jsem smíchala a metličkou vyšlehala do krásné konzistence (trefila jsem se hned napoprvé), ani husté, ani tekuté. A ještě mi nakonec zbyla, i když jsem při polévání nešetřila.


Já vím, strašný fotky. Slibuju, že příště opravdu nebudu líná a dojdu si pro fotoaparát. Fotit na mobil je zvěrstvo.

2 komentáře:

  1. Šneci vypadají báječně. Ta poleva se nakonec vsákne?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta poleva neni tekuta, ikdyž se to teď může zdát. Má spíš konzistenci dortového krému, ale jak je v ní smetana a máslo, tak se to při styku s horkým šnekem rozpustí a trocha (ale orpavdu jen troška) se vsákla. Zbytek utvořil spíš efekt polevy, jako když se dává citrónová či rumová poleva na buchtu.

      Vymazat