20. 4. 2012

Jízdní kolo

I když neni zrovna Česká republika rájem cyklistů a krom rovinatých oblastní (Pardubice, Poděbrady, Morava) se s jízdním kolem, coby dopravním prostředkem do práce i za zábavou moc nepočítá, nenechám se odradit a na kole jezdím. Denně.
        

Počátkem mé lásky ke kolu byl loňský duben, kdy začal letní semestr na Technische Universität v Drážďanech, kde jsem trávila poslední rok vysokoškolského studia. V Dráždanech na kole jezdí UPLNĚ KAŽDÝ. Je to jedno z nejvíce vstřícných evropských měst s hustou sítí cyklostezek. Nebylo vyjímkou, že jsem ráno cestou z vlaku potkávala maminku, jak veze děti do školky a do školy. A to následovně: větší dítě na vlastním kole, menší v sedačce za matkou či na řidítkách, nejmenší ve vozíku. Toto v různých obměnách. Neni proto překvapující, že i já jsem začala po kole toužit. Mému plánu nahrávalo hned několik skutečností:

1. bydlím ve městě, které leží kousek od hranic s Německem
2. v rámci studijního poplatku jsme získali "lítačku" na regionální dopravu v celém Sasku - ZDARMA a to včetně kola!!!!
3. podél Labe vede cyklostezka
4. výuku jsem měla nejdřív od 9.20 a to 2-3x týdně

Takže jsem každé ráno v půl sedmé vstala, vsedla na kolo a dojela na S-bahn do Bad Schandau nebo do Schöny. Vzdálenost 15-25 km. Tam jsem si i s kolem zalezla do vlaku (nízkopodlažní, se skopnými sedačkami, kola běžně převážející!), který nás vysadil v Dráždanech (než jsme tam dojeli, tak cestou přistoupilo několik desítek dalších kolistů). Sice jsem i tam měla městskou dopravu zdrama, ale většinou jsem v zimním semestru chodila pešky. Kampus neni od centra a od hlavního nádraží daleko. Ale s kolem a hlavně s začínajícím jarem to mělo uplně jinou dimenzi.

VZNIKLA VELKÁ LÁSKA. JÁ A MÉ KOLO.

Jen mi bylo líto, že nemůžu do školy jezdit stejně vyparáděná, jako místní. Ono se těch 30-50 km špatně šlape v sukýnce a podpatkách. To jsem vyřešila převlečením ve vlaku a zakoupením fešného košíku na řidítka.  A se stoupajícími teplotamy (výuka) v Německu končí až v půlce července, se dalo jezdit i v té sukýnce a sandálech.
                
Který košík si vybrat? 

kola a doplňky - publicbikes

4 komentáře:

  1. Jé, to zní tak hezky, moct jezdit do školy na kole... navíc ještě s tak milým košíčkem! Líbí se mi oba, mimochodem. Jak mám víc jak jednu možnost volby, neumím se rozhodovat :-D
    Taky bych si dala říct, jezdit kolmo. Akorát ono 60 km do školy a 60 ze školy už by bylo i nad moje síly :-D

    OdpovědětVymazat
  2. Já bych si taky nemohla vybrat. Ještě mám pár vyhlídnutých, mimo jiné i košík na pejska. S tím, co se dá sehnat u nás s to nedá vůbec srovnat. Tady jsem horko těžko, po obíhání sportů a cykloprodejen sehnala černy, pletivový, nic moc pohledný.
    60 km je už opravdu hodně...zvláště s vstřícností českých dopravců.... v tom byla velká německá výhoda. Tam smíte s kolem i do autobusu či tramvaje, vlaku a na přívoz.

    OdpovědětVymazat
  3. Já bych tak chtěla jezdit na těch krásných retro kolech! Nebo aspoň na blbým pařížským Velibu! Jenže já a cokoli, co má kola, se prostě nekamaradime. Auto, kolo, brusle. Všechno jsem to zkusila a všechno to skončilo s následky na zdraví. Fyzicky jsem to odnesla já, psychicky naši, ex a učitel v autoškole. Asi zůstanu dozivotně nohama na zemí. Lepší než na kolečkovém křesle! :-D

    OdpovědětVymazat
  4. Taky bych chtěla takovéto krásné městské kolo. Loni v létě jsem zálibně okukovala jedno v Poděbradech. Bylo vyrobené soukromníkem a po jednotlivých kusech na zakázku. Mělo bílou barvu, blatníky, nosič, koženou sedačku a rukojeti na řidítkách. Prostě krása.
    Má současná, léta stará "hajtra" značky Authoč Linea by žádnou soutěž krásy a bohužel ani funkčnosti nevyhrála. Po třech výletech tento víkend si musim přiznat realitu a koupit si nové kolo. Ale protože nejezdím jen do práce a po městě (samej kopec, ach jooo), ale i po lesních a polních cestách, tak si o citybike mohu nechat jen zdát. A zaměřim se na crosové kolo s odpruženou vidlicí.
    Třeba někdy příště.
    Řidičák na auto mám. Bude tomu téměř deset let....a neřídím.
    S bruslema je to trošku lepší. Brusle na led uplně a kolečkové od loňska. Ale mám vůči nim respekt.
    Takže kolo vítězí na plné čáře :)

    OdpovědětVymazat